Salonkultur - Der Literarische Salon - Berlin

Litrarische Salonkultur

Gelaufene Veranstaltung

Montag, 08. September 2014 um 20.30 Uhr
in der Z-BAR

Lesung mit anschl. Gespräch

KRÄHENDÄMMERUNG: Der erste Weltkrieg in den Texten der wiederentdeckten, großen Schriftstellerin Katarina Botsky

Dr. Martin A. Völker liest Novellen von Katarina Botsky aus dem von ihm herausgegebenen Buch "Krähendämmerung"


Bild: © Archiv M. Völker
Die menschliche Existenz jenseits des gewöhnlichen und wohlgeordneten Lebens ist das große Thema der heute kaum bekannten Schriftstellerin Katarina Botsky (1880–1945). In ihren Texten, die zumeist in der Zeitschrift Simplicissimus erschienen sind, entpuppt sie sich als Meisterin der Kurzgeschichte. Kleine, grotesk verformte Perlen bietet Botsky dar, in denen sich das Elend der Rand­existenzen, der vermeintlichen Freaks, und der Wahnsinn der Welt auf schauerliche und doch mitfühlende Weise widerspiegelt.

Der Erste Weltkrieg ist das alles überragende Thema der im Band Krähendämmerung zusammengestellten Texte. Auf unvergleichliche Weise überführt Katarina Botsky die lebensweltliche Trias des Falschen, Bösen und Hässlichen in den Bereich der Literatur. Über Völkers Buch schreibt der Schriftsteller und Expressionismus-Forscher Hartmut Geerken in seinem Geleitwort: „Die hier vorliegende Sammlung von Novellen sollte endgültig das Vergessensein von Katarina Botsky beenden. Noch deutlicher als im ersten Buch In den Finsternissen (2012) zeigt sich hier ihre grandiose Beherrschung der Sprache, mit der sie die dunklen Seiten des Daseins literarisch souverän in den Griff bekommt und den Leser in ihren Bann zieht.“
Katarina Botsky wurde als „schreibende Käthe Kollwitz“ bezeichnet. Ihre Kurzgeschichten gehören zu den eindrucksvollsten literarischen Auseinandersetzungen mit dem Ersten Weltkrieg.

Eine Veranstaltung im Rahmen des Vereins "Freunde und Förderer des Literarischen Salons e.V."

Dr. phil. Martin A. Völker
Bild: © Horst Werner
Dr. phil. Martin A. Völker, geb. 1972 in Berlin. Studium der Kulturwissenschaft, Kul­tur­politik und Europäischen Ethnologie in Berlin. Zwischen 1998 und 2011 Lehrstuhlassistent und wissenschaftlicher Mitarbeiter am Seminar für Ästhetik und Institut für Kulturwissen­schaft der Humboldt-Universität zu Berlin; anschließend tätig als freier Publizist und Lektor, Dozent und Sciencecoach. Zahl­reiche Buchbeiträge und Herausgaben zur Kultur-, Kunst- und Li­teraturgeschichte, zudem Lyrik und Kurzprosa. Er ist Herausgeber heute vergessener Autoren und Mitglied im PEN-Zentrum Deutschland.
Moderation: Britta Gansebohm
Freunde und Förderer des Literarischen Salons e.V.
in der Z-BAR
Bergstr. 2, Mitte / Rosenthaler Platz, 10115 Berlin
www.z-bar.de
Gelaufene Veranstaltung

Mittwoch, 27. August 2014 um 20.30 Uhr
in der Z-BAR

Lesung und Gespräch in englischer Sprache

Deborah Jeanne Weitzman, Singer-Songwriter (USA), liest aus ihrem ersten Buch PANDORA LEARNS TO SING und singt Lieder zu ihrem Gitarrenspiel

What happens when there’s no pill strong enough to remove your terror? For Deborah, it all begins on a trip to Buenos Aires to dance tango and escape the dark cold winter of Norway. A few pills routinely taken to ease the fear of flying bring on – instead of the expected calm – a severe allergic reaction and total breakdown. Desperately ill and unable to fly home, she is forced to stay put and look at her life as never before.

Stranded in Buenos Aires, Deborah begins working with Ana, a profoundly insightful therapist, whose no-nonsense yet compassionate approach triggers a vital transformation: Deborah becomes aware of the root of her anxiety and her struggle with love.

This is a persistent theme in Pandora Learns to Sing, even as the settings change. Each new city, each new country, each new love affair, even each dance – especially the tango with its intriguing passion – offers a chance to be someone else. Yet you can travel to the ends of the earth, which Deborah does, and never get far enough away from your dreaded self . . .

Stimmen über das Buch

»Pandora Learns to Sing is a riveting exploration of one woman's journey through crisis, a physical journey to Buenos Aires and the world of tango and an emotional journey from breakdown to wholeness. I highly recommend it!«
Eric Maisel, The Van Gogh Blues

»This is a deeply exalted, painful, beautiful, deeply honest book. It is very well constructed, surprisingly original and seductively written. I was orbited into the exhilarating, brave and insightful journey, rooting for the protagonists success and well earned wholeness. Among one of the many scenes that took my breath away (needing to remind myself to breath) was the non-tangible experience of being one with the WHOLE trough Tango dancing. Also the journey through the therapeutic Primal process… and the passionate and deeply felt sensual love interactions. In my book, Deborah J. Weitzman establishes herself among writers that have important things to say. I am seriously waiting for the next book.«
Dr. Jana Klenburg, Therapist, Author and Poet, New York City

»A wonderful thing that rarely happens - I couldn't put this book down once I had started.It reads like an adventure story of discovering the authentic self, and all the perils and triumphs that journey entails. That the journey is also a geograhical one taking place in many different countries and on three continents, makes it all the more entertaining and exotic. A book full of courage and encouragement for all creative people, and for anyone who knows that the spiritual path is never paved as a straight line. A warm, honest and passionate book.«
Athene, Musician and writer Berlin

»Pandora Learns to Sing” was an eye-opener of how people with anxiety react on different situations. How you get help, and what really helps. Incredibly written, intense, yet easy to read and impossible to put down. From one who doesn’t suffer from any anxieties, still this was an amazing read. I do think it can help many people.«
Einar Sørbye, director of Unity Center in Oslo, Norway


 Deborah Jeanne Weitzman
Bild: © Joachim Gillert
Deborah Jeanne Weitzman was born in New York City in 1954. She grew up in a “melting pot” of cultures and as a child she became curious about the world. This led to a life of travel and exploration. Before words, Deborah was taught how to read music. She learned how to play several instruments and was always singing and making up songs. For over 25 years, Deborah has worked as a Singer-Songwriter and Teacher of Voice, Expression and the Alexander Technique. In a humble, spiritual approach, she continues to grow and learn from her students and audiences, and from all the people she meets on her travels. An accomplished songwriter, originally from New York City, and recipient of numerous ASCAP awards, her recordings Beneath Your Moon, Right Here and Touch the Sky are available on iTunes. Pandora Learns to Sing is her first book. She currently lives with her husband in Oslo and Berlin.
www.deborahjeanne.com
Moderation: Britta Gansebohm
Freunde und Förderer des Literarischen Salons e.V.
in der Z-BAR
Bergstr. 2, Mitte / Rosenthaler Platz, 10115 Berlin
www.z-bar.de
Der literarische Salon
auf facebook